China buys media influence by paying millions to US dailies

Advertisement

It spent a total of $11,002,628 on advertising in US newspapers, and another $265,822 on advertising with Twitter….reports Asian Lite News

China’s propaganda outlet China Daily paid millions to prominent US newspapers and magazines in the last six months to buy media influence, an independent analyst reported citing documents filed with the US Justice Department.

According to disclosures made by the justice department, the state-run English-language newspaper China Daily paid several hundred thousand dollars to prominent American publications like Time magazine and Foreign Policy magazine in a span of six-month.

As many as $700,000 was paid to Time magazine; $371,577 to the Financial Times; $291,000 to Foreign Policy magazine; $272,000 to Los Angeles Times; and over $1 million to others.

Last month, The Daily Caller had reported China Daily, controlled by the Chinese Communist Party, paid more than $4.6 million to The Washington Post and nearly $6 million to The Wall Street Journal since November 2016.

Both newspapers reportedly published paid supplements that China Daily produces called “China Watch.” The inserts are designed to look like real news articles, though they often contain a pro-Beijing spin on contemporary news events.

As per the Justice Department, China Daily also paid for advertising in several other newspapers, including The New York Times ($50,000), Foreign Policy ($240,000), The Des Moines Register ($34,600) and CQ-Roll Call ($76,000).

ALSO READ: PEW STUDY: Xi Dents China’s Image Abroad

It spent a total of $11,002,628 on advertising in US newspapers, and another $265,822 on advertising with Twitter.

The Justice Department has for years required China Daily to disclose its activities semi-annually under the Foreign Agents Registration Act (FARA). The most recent filing, which China Daily submitted on June 1, is the first to include detailed breakdowns of payments to American news outlets. The outlet disclosed those expenditures for the period between November 2016 and April 2020.

The Los Angeles Times, The Seattle Times, The Atlanta Journal-Constitution, The Chicago Tribune, The Houston Chronicle and The Boston Globe are all listed as clients of China Daily. The Chinese outlet paid the Los Angeles Times $657,523 for printing services, according to the FARA filings. Pro-democracy groups have long warned about the Chinese government’s attempts to push propaganda through American news outlets.

The report comes at a time when China Daily as well as other Beijing-controlled propaganda media outlets have come under intense scrutiny owing to the coronavirus pandemic. Chinese government officials have tried to divert blame for the spread of the virus to the United States and other Western nations. Many of the regime-controlled outlets, including China Daily, have echoed the communist leaders’ talking points. (ANI)

ALSO READ: China’s Uyghur Persecution Reaches Nearly 30 Countries